Wernisaż wystawy "Światy barw" Moniki Handke już w sobotę 4 września o godz. 16:00 w Galerii "Szklanego Domu" rozpocznie tegoroczne Imieniny Stefana.
Czy namalowany obraz może zmieniać się jak pejzaż pod wpływem natężenia i kierunku promieni światła?
Poszukiwania artystyczne Moniki Handke wskazują na to, że tak. Nie mamy tu jednak do czynienia z zastosowaniem współczesnych technik multimedialnych lecz z materią malarską. Jej obrazy, reliefowe kolaże z różnych gatunków papieru są wynikiem fascynacji tym tworzywem, która zrodziła się w czasie studiów i pogłębiła po stażu w młynie papierniczym na południu Francji.
Zainteresowanie pejzażem i zmieniającym go światłem doprowadziło do stworzenia bardzo indywidualnej techniki, bliższej tkaninie unikatowej niż klasycznemu malarstwu. Obecne prace, powstające na przezroczystych płótnach, z użyciem naturalnych materiałów takich jak piasek, trawy, włókna roślinne czy kawałki jedwabnych i bawełnianych materiałów, bywają zmienne jak natura. Cykle obrazów – tkanin określane są przez autorkę jako „Cienka tkanka”. To nie tylko odniesienie do indywidualnej techniki artystki, ale też delikatna, krucha materia otaczającej nas natury. Świat roślin, wody, powietrza i budujących skorupę ziemską minerałów zlewa się w pracach artystki we wspólną materię, przesyconą światłem i przez nie współtworzoną.
Monika Handke zawsze utożsamiała się z malarskimi nurtami kolorystycznymi. W jej wrażliwości to przede wszystkim barwa buduje tak pejzaż jak i inspirowany nim obraz. Swoim pracom nigdy nie nadaje tytułów, zapraszając widza do własnej interpretacji. Wystawa ŚWIATY BARW pokazuje wielość możliwości oglądania otaczających człowieka kolorów. Można odnaleźć na niej i „niebieskie lasy” Stefana Żeromskiego i jego liliowe cienie na tafli wody. Purpurowe wrzosowiska to ślad bretońskich fascynacji autorki. Barwy ciepłe, słonecznie żółte, aż do ognistego oranżu mogą być odczuwane jako obraz upalnego lata, ale też jako potencjalnie niszczący płomień. Postrzeganie pejzażu jest zawsze bardzo indywidualne i każdy nosi w sobie własny klucz do percepcji barw.
Monika Handke jest od wielu lat członkiem Stowarzyszenia im. Stefana Żeromskiego. Zafascynowana twórczością pisarza, a przede wszystkim jego ogromną wrażliwością kolorystyczną, odnajduje w jego tekstach pokrewne spojrzenie na piękno natury i podobną do własnej intensywność barw.
Ze Stowarzyszeniem związana jest również rodzinnie. Jej zmarli rodzice pełnili w nim funkcje prezesów. Prof. Ryszard Handke do śmierci w 2010 roku i prof. Kwiryna Handke do śmierci 16 maja 2021 roku. Tytuł wystawy ŚWIATY BARW jest również bezpośrednim nawiązaniem do tytułu piątego z tomów Słownictwa Pism Stefana Żeromskiego „Świat barw” ( 2002, Universitas ) autorstwa jej mamy. Miejsce wystawy nie jest więc przypadkowe. By podkreślić związki z Żeromskim, autorka wykorzystała cytaty z twórczości wielkiego pisarza obrazujące jego indywidualne odczuwanie barw i cytaty z prac prof. Kwiryny Handke opisujące jego kolorystyczną wrażliwość.
NOTA BIOGRAFICZNA
Monika Handke urodziła się 11 czerwca 1962 w Warszawie. Jest absolwentką wydziału grafiki warszawskiej ASP. Zrobiła dyplom w 1987 roku w pracowni grafiki warsztatowej profesor Haliny Chrostowskiej i aneks malarski pod kierunkiem profesora Jerzego Tchórzewskiego. Przez siedem lat pracowała jako asystent w pracowni grafiki warsztatowej na ASP w Warszawie. W 2013 roku otrzymała stopień doktorski na Wydziale Sztuki UTH w Radomiu.
Monika Handke pokazywała swe prace na ponad dwudziestu wystawach indywidualnych w Polsce, Niemczech i we Francji. Największe z nich to wystawa w Galerii Studio w Warszawie (2006) i retrospektywa w Schwarzbach Galerie w Wuppertalu w Niemczech. Ostatnio w Polsce pokazała swoje na w Galerii 022 ( należącej do OW ZPAP, kwiecień 2015, Warszawa).
Artystka brała udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą. Jej prace pojawiły się między innymi na XII-tym Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie (1988), na XILO&PRINT w Brazylii (1994), na wystawach w Tokyo i Kanagawie (Japonia), w Amazone Galery w Amsterdamie (Holandia), w Lipsku i Kolonii (Niemcy), w Lorient (Francja), w II Biennale Ars Polonia w Opolu (2010).
Monika Handke posługuje się nie tylko pędzlem. W wydanych dwóch książkach stara się malować również słowem. DOM NAD AVEN ( 2006, Zysk i ska) i BRETOŃSKA PALETA ( 2016, Bernardinum) są obrazem jej bretońskich fascynacji. Opowieścią o zwyczajach, historii i kulturze regionu, a także bogactwie natury i barwach pejzaży. W jednym z publikowanych w „Bretońskiej Palecie” tekstów opisuje też podróż Stefana Żeromskiego po tej fascynującej nadatlantyckiej krainie. Bretania sprzed 100 lat dostarczała pisarzowi wrażeń często bardzo podobnych do doświadczeń autorki.